Menu Sluiten

Stress en afvallen

Het maakt niet uit waardoor je stress hebt, elke soort stress is ongewenst en iedereen reageert anders op stress. Veel vrouwen hebben moeite met het volgen van een dieet en het afvallen lukt niet. Echter wordt er niet rekening gehouden dat dit door stress kan komen. Een negatieve factor in het algemeen maar vooral als het in de weg staat van je doel bij het afvallen.

Te veel stress, waar het ook door komt, kan leiden tot een grote hoeveelheid aanmaak van cortisol. Als de stress, en dus ook de cortisol, langdurig aanhoudt kan dit chaos veroorzaken in het lichaam en in de hormonen in het lichaam. Ook zorgt cortisol voor een traag werkende schildklier. Je schildklier probeert je lichaam te beschermen door de stofwisseling tot rust te brengen. Afvallen met een traag werkende schildklier maakt het lastiger. Daarnaast zorgt cortisol voor een grotere eetlust en zorgt ervoor dat alles sneller wordt opgeslagen als vet. Dat is natuurlijk niet handig wanneer je wilt afvallen en hard je best doet om gewicht en vet kwijt te raken. Al met al leidt stress er toe dat afvallen moeilijker wordt.

We hebben paar tips opgesteld voor wanneer je stress ervaart en het afvallen minder goed lukt:

  • Slaap voldoende om goed tot rust te komen. Het aantal uren slaap dat iemand nodig heeft verschilt per persoon. Gemiddeld is dit zo’n acht uur om voldoende uitgerust je dag te beginnen. Probeer erachter te komen hoeveel slaap bij jou past.
  • Ga met iemand in gesprek over factor(en) die jou stress veroorzaakt/veroorzaken. Of dit nu je relatie, kind(eren) of mensen op je werk zijn, vaak helpt het om erover te praten om zo wat stress kwijt te raken.
  • Eet op vaste tijden en eet vaste porties. Zo heb je minder risico om tussendoor te gaan snacken. Structuur is goed voor je lichaam en zorgt ervoor dat je geen maaltijden overslaat.
  • Maak tijd voor activiteiten waarvan je gaat ontspannen. Stress is slecht voor je lichaam en werkt vaak tegen bij het afvallen. Ga dus op zoek naar momenten en activiteiten die jou helpen ontspannen. Of dit nu wandelen, zwemmen, puzzelen of breien is, zorg dat je dagelijks je ontspanning opzoekt.
  • Laat liever koffie en zeker alcohol staan. Beide zijn nadelig bij afvallen en worden vaak geconsumeerd. Probeer deze producten te vervangen voor een glas water of een kop (kruiden)thee. Een momentje rust met een kop thee zal wonderen doen.

Verder is het nog van belang om niet ongezond te gaan snacken, maar bij cravings voor iets gezonds te gaan. Kies voor een handje ongezouten noten, fruit of wat (snoep)groente om stress weg te eten in plaats van ongezonde snacks als koek, snoep of bijvoorbeeld chocolade.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Chat openen
1
Hoi! stuur me een berichtje als je vragen hebt :)

Vriendelijke groet,
Bo Notten
Diëtiste @ Diet Revolution