Menu Sluiten

Maken koolhydraten dik?

Je lichaam heeft drie soorten energiebronnen, namelijk eiwitten, vetten en koolhydraten. Deze energiebronnen zijn allemaal belangrijk voor het functioneren voor het lichaam en lichamelijke processen. Het is dus, wanneer je je gewicht wil behouden, van belang dat je koolhydraten binnenkrijgt.

Echter kent het lichaam een alternatieve manier om energie uit te halen die goed kan worden toegepast wanneer je wat kilo’s af wil vallen: wanneer het lichaam koolhydraten binnenkrijgt breekt het lichaam deze af tot glucose, waaruit energie kan worden gehaald. Het lichaam kan ook een voorraad glucose aanmaken, dit doet het lichaam door glucose in de lever op te slaan in de vorm van glycogeen. Wanneer je (bijna) geen koolhydraten eet breekt je lichaam deze voorraad aan. Wanneer de glycogeenvoorraad op is gaat het lichaam over op vetzuurverbranding.

Als je op gewicht wil blijven of als je wil afvallen is het belangrijk dat je niet teveel koolhydraten uit je voeding haalt. Koolhydraten zitten in veel producten en het zijn geen dikmakers van zichzelf. Of koolhydraten je dik maken ligt aan de hoeveelheid en het soort koolhydraten die je eet. Wanneer dit meer is dan je lichaam kan verbranden kom je waarschijnlijk aan. Dit komt doordat het lichaam dan voornamelijk energie uit koolhydraten haalt omdat het maar in geringe mate kan worden opgeslagen in het lichaam. Het lichaam slaat het vet uit de voeding dan op in plaats van dat het lichaam dit gaat verbranden.

Ook suikers in bijvoorbeeld frisdranken zijn koolhydraten en het is daarom van belang deze, en andere koolhydraatrijke producten, te mijden. Dan loop je minder snel het risico om te veel koolhydraten binnen te krijgen en dus mogelijk aan te komen. Door een gezond en ‘’normaal’’ voedingspatroon krijg je al voldoende koolhydraten binnen en het is niet de bedoeling hier nog koolhydraatrijke producten bij te nemen. Vermijd daarom frisdrank, snoep en overtollig gebruik van graanproducten. Die graanproducten bevatten relatief veel koolhydraten.

Er bestaat ook een verschil tussen eenvoudige koolhydraten en complexe koolhydraten. Hoe complexer een koolhydraat is hoe langer de vertering duurt. Complexe koolhydraten worden minder snel verbrand en het kost meer energie van het lichaam. Hierdoor is er geen grote piek van glucose in je bloed. Bij eenvoudige koolhydraten is dit echter anders. Deze kunnen snel worden afgebroken en snel glucose afgeven aan het bloed waardoor je bloedsuikerspiegel snel stijgt. Deze eenvoudige koolhydraten zitten in voornamelijk snoep, koek, frisdrank, chips, aardappelen en gefermenteerde graanproducten, en kun je dus beter mijden. De complexere koolhydraten die beter voor de gezondheid zijn zitten in noten, groenten, volkorenproducten en bijvoorbeeld havermout.

De gemiddelde Nederlandse vrouw eet zo een 207 gram koolhydraten per dag. Dit is best veel ten opzichte van de rest van andere macronutriënten. Met minder koolhydraten kom je nog prima de dag door en heb je zelfs de kans om je fitter voelen.

Kortom, als je probeert eenvoudige koolhydraten uit je voeding te elimineren en alleen complexe koolhydraten probeert te eten kom je een heel eind naar een gezond voedingspatroon. Zo zijn koolhydraten alleen een brandstof voor je lichaam en geen dikmakers. Wanneer je graag wil afvallen kan het een goed idee zijn om koolhydraatarm te eten: je volgt dan een ketogeen dieet waarbij je koolhydraten mijdt en het lichaam overgaat op vetverbranding.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Chat openen
1
Hoi! stuur me een berichtje als je vragen hebt :)

Vriendelijke groet,
Bo Notten
Diëtiste @ Diet Revolution