Menu Sluiten

Eiwitten en afvallen.. dé ideale combinatie! +gezonde en lekkere eiwitrijke tussendoortjes

Eiwitten eten en afvallen gaan hand in hand. Wie wilt afvallen krijgt het advies mee om meer eiwitten te eten. Eiwitten zorgen namelijk voor een verzadigend gevoel, waardoor je geen hongergevoel krijgt. Ook zorgen eiwitten ervoor dat je stofwisseling stijgt en dat je dus meer calorieën verbrandt. Het kost je lichaam namelijk meer energie om eiwitten te verbranden dan koolhydraten en vetten. Reden genoeg dus om meer eiwitten toe te voegen aan je dieet. Het is voor veel mensen lastig om te bedenken in welke producten veel eiwitten zitten. In dit artikel deel ik eiwitrijke producten en geef ik inspiratie voor gezonde eiwitrijke tussendoortjes.

Vlees

Vleesproducten zijn van nature rijk aan eiwitten, maar ook aan vetten. Het is dus belangrijk om voor een mager vleessoort te kiezen. Voorbeelden hiervan zijn onder andere:

  • Kipfilet
  • Kalkoenfilet
  • Runderrookvlees

Vis

Zowel magere vis als vette vis zijn erg gezond. Ze zitten vol eiwitten en bevatten daarbij ook nog eens omega 3, voorbeelden zijn onder andere:

  • (gerookte) zalm
  • tonijn
  • kabeljauw

Zuivel

Net als vlees kan zuivel aardig wat vet bevatten, daarom kan er gekozen worden voor een magere variant. Goede opties zijn:

  • Magere kaas/Hüttenkäse
  • Magere kwark
  • Skyr

Plantaardige eiwitten

Eiwitten hoeven niet alleen uit dierlijke bronnen gehaald te worden, ze kunnen ook uit plantaardige bronnen gehaald worden. Een bijkomend voordeel hiervan is dat plantaardige eiwitbronnen ook nog eens veel vezels bevatten. Goede plantaardige eiwitbronnen zijn onder andere:

  • Bonen: kidneybonen, zwarte bonen
  • Linzen
  • Kikkererwten
  • Granen: quinoa, havermout, boekweit
  • Noten: pinda’s, cashewnoten, walnoten

Eiwitrijke tussendoortjes:

Tussendoortjes zijn belangrijk om de honger te stillen tussen de maaltijden door. Net als de hoofdmaaltijden moeten ook de tussendoortjes voedzaam zijn. Hieronder snelle, makkelijke en gezonde eiwitrijke tussendoortjes die je makkelijk mee kan nemen naar werk:

  1. 200 gram Skyr met een eetlepel pompoenpitten en een snufje kaneel
    → 21 gram eiwit, 180 kcal
  2. 4 kipfiletrolletjes besmeerd met Hüttenkäse en plakjes paprika
    → 16 gram eiwit, 138 kcal
  3. Eiwitreep van Diet Revolution
    → 15 gram eiwit, 158 kcal
  4. Gekookte eieren (2)
    → 13 gram eiwit, 150 kcal

Wil je meer informatie en advies over het gebruik van eiwitten? Neem dan contact op via het Whatsapp icoontje hieronder of via het contactformulier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Open chat
1
Hoi! stuur me een berichtje als je vragen hebt :)

Vriendelijke groet,
Bo Notten
Diëtiste @ Diet Revolution