Menu Sluiten

Hoe kun je op gewicht blijven tijdens de vakantie?

Vakanties zijn periodes waarin de normale structuur ontbreekt. Je slaapritme is anders en je bent met andere dingen bezig. Sommige mensen gaan op reis en hebben daardoor al helemaal een ander ritme dan normaal. Dit kan er allemaal ervoor zorgen dat het lastiger is om je gezonde eetpatroon te behouden en dat kan ervoor zorgen dat je misschien wat kilo’s aankomt.

Het is van belang om ervoor te zorgen dat je eetmomenten tijdens de vakantie hetzelfde blijven. Dit wil zeggen ontbijt, lunch, diner en tussen elke twee maaltijden één (gezond) tussendoortje. Door het normale eetritme te behouden zul je meer structuur hebben en minder snel snoepen. Ook is het begrijpelijk dat in de vakantie je tussendoortjes minder gezond zijn dan normaal. Daarnaast heb je meer tijd over en zul je sneller een tussendoortje nemen. Probeer deze tussendoortjes toch zo veel mogelijk gezond te houden en probeer niet te veel bij te eten. De tussendoortjes lijken onschuldig maar dit zijn uiteindelijk de boosdoeners die ervoor zullen zorgen dat je niet je originele gewicht behoudt. Ga bijvoorbeeld voor een portie snoepgroenten, een stuk fruit of een handje ongezouten noten. Als je gezellig met mensen afspreekt om samen te eten of om uit eten te gaan tijdens je vakantie probeer er dan voor te zorgen dat je porties hetzelfde blijven en je niet ongemerkt meer gaat eten.

Gebruik de tijd die je overhoudt in de vakantie om meer te bewegen.

Zo blijf je makkelijker op gewicht en zal het minder lastig zijn weer in je werkritme te komen na je vakantie. Je hebt vaak helemaal niet veel nodig om te kunnen bewegen. Ga bijvoorbeeld een stuk wandelen, hardlopen of fietsen. Of maak gebruik van de mogelijkheden die je op vakantie hebt; misschien zijn er wel mogelijkheden om te zwemmen, paard te rijden of is er een tennisbaan vlakbij. Wees creatief! Het is ook leuk om een nieuwe sport te leren in je vakantie en daar beter in te worden. Niet alleen leuk om te doen, maar ook goed voor je lichaam en geest. Een tip: doe dit met je partner of een vriendin. Zo is het niet alleen gezelliger maar kan je elkaar ook motiveren om door te gaan.

Nog iets belangrijks is je slaapritme. De hoeveelheid slaap die je krijgt bepaald ook voor een deel je eetpatroon. Er zijn mensen die in de vakantie later gaan slapen, maar niet kunnen uitslapen doordat ze nog in hun werk- of schoolritme zitten. Dit kan ervoor zorgen dat je minder slaap krijgt dan je nodig hebt en hierdoor neemt de productie van ghreline toe. Ghreline is het hormoon dat zorgt voor een hongergevoel. Een slaaptekort zorgt er dus voor dat je meer zin hebt in eten en dat je daardoor gemiddeld meer calorieën op een dag inneemt. Zorg dus dat je ondanks de vakantie voldoende slaap krijgt om niet onnodig aan te komen.

Hierbij de tips om op gewicht te blijven tijdens de vakantie. Of je nu op reis gaat of thuis blijft, dit zijn de dingen waar je tijdens je vakantie op moet letten als je bezig bent om af te vallen. Geniet vooral van je vakantie, maar houd deze punten in je achterhoofd en je doel voor ogen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Chat openen
1
Hoi! stuur me een berichtje als je vragen hebt :)

Vriendelijke groet,
Bo Notten
Diëtiste @ Diet Revolution